بحران در کمین برندهای بزرگ زنجیره‌ای

بحران در کمین برندهای بزرگ زنجیره‌ای
بحران در کمین برندهای بزرگ زنجیره‌ای

پس از سالی که خرده‌فروشی به‌طورکلی 3.5درصد رشد کرد، خرده‌فروشان با قدرت بیشتری در فروش خود وارد سال2024 شده‌اند.

بااین‌حال، Macy's و والمارت اخراج کارکنان و تعطیلی برخی فروشگاه‌ها را اعلام می‌کنند، زیرا به قول خودشان، آماده بازیابی قدرت در سال2024 هستند. هزینه‌های مصرف‌کنندگان در طول سال2023 به‌طور قابل‌توجهی انعطاف‌پذیر بود و سال را با سرعت ثابتی برای فصل تعطیلات به پایان رساند. اگرچه تورم بزرگ‌ترین نگرانی برای خانوارها بوده اما قیمت کالاها به‌طور قابل‌توجهی کاهش یافت و بازار کار سالم به آن کمک کرد و این، نشان‌دهنده یک فصل تعطیلات موفق برای خرده‌فروشان است.

بااین‌حال، نشانه‌های مثبت در مخارج مصرف‌کننده لزوما پایدار نیست، زیرا اعتبارات سخت‌تر و نرخ‌های استقراض بالاتر، توانایی خرج کردن مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد. فروشگاه‌های بهداشتی و مراقبت شخصی بالاترین نرخ رشد را در سال2024 به دست آوردند و با 8.5درصد افزایش به 433میلیارد دلار رسید. این افزایش قابل‌توجه است، زیرا سه خرده‌فروش عمده دارویی تقریبا 20درصد از 4600فروشگاه خرده‌فروشی خود را در سال گذشته بسته بودند. خرده‌فروشان آنلاین و غیرفروشگاهی در سال2023 با افزایش 8درصدی پیشرفت‌های زیادی کردند. در مقابل، فروشگاه‌های مبلمان و اثاثیه خانه با 5.4درصد کاهش بیشترین ضرر را داشتند. همه‌گیری و پیامدهای آن بر هر دو بخش تاثیر گذاشت اما به روش‌های متفاوت. مصرف‌کنندگان در سه‌سال گذشته سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی انجام داده‌اند که اکنون درحال کاهش است. از سوی دیگر، با ایجاد عادت خرید آنلاین ازسوی خریداران، تجارت الکترونیک تقویت شد. همچنین در سال گذشته، بخش مصالح ساختمانی و سخت‌افزار با کاهش 3درصدی و فروشگاه‌های بزرگ با کاهش 2.7درصدی، جایگاه خود را از دست دادند. بااین‌حال رونق بخش کالاهای عمومی 2.6درصد افزایش یافت.

خرده‌فروشان فروشگاه‌های متفرقه که شامل فروشگاه‌های لوازم اداری، لوازم‌التحریر، هدیه و کالاهای مستعمل می‌شود، 3.2درصد رشد کردند و به 185میلیارد دلار سود رسیدند. فروشگاه‌های موادغذایی و نوشیدنی با افزایش 2.5درصدی به 986میلیارد دلار و فروشگاه‌های پوشاک و لوازم جانبی پوشاک با 1.6درصد افزایش به 313میلیارد دلار سود رسیدند. اساسا در سال2023، فروشگاه‌های لوازم الکترونیکی و لوازم خانگی با 93میلیارد دلار و فروشگاه‌های کالاهای ورزشی، سرگرمی، آلات موسیقی و کتاب با 103میلیارد دلار، روند سود ثابتی داشتند.

 

 

تحرکات والمارت

پس از تعطیلی 24فروشگاه در سال گذشته، والمارت دو فروشگاه دیگر در منطقه سن‌دیگو را هم می‌بندد. این برند نمی‌تواند با صاحبان املاک برای تمدید اجاره‌ها به توافق برسد؛ بنابراین انتظار می‌رود بیش از ده‌ها فروشگاه والمارت هم دیگر به روی مردم باز نشود. حتی شرکتی به بزرگی والمارت با 2.1میلیون شریک، دارای 10500فروشگاه و وب‌سایت‌های آنلاین متعدد در 19کشور و با 611میلیارد دلار سرمایه ممکن است درنهایت پشیمان شود که تیم اختصاصی برای ایجاد نوآوری‌های خدماتی جدید اختصاص نداده است.

 

 

اخراج و تعطیلی در Macy's

Macy's به‌تازگی اعلام کرد 3.5درصد از کارکنان خود را اخراج خواهد کرد. همچنین 5فروشگاه را در آرلینگتون ویرجینیا تعطیل خواهد کرد. طبق گزارش وال‌استریت ژورنال، اخراج کارکنان بیشترین ضربه را به کارکنان شرکت وارد می‌کند و کاهش 13درصدی نیرو را رقم می‌زند.

تونی اسپرینگ، رئیس Macy's، قرار است در ماه فوریه و در زمانی که شرکت درآمد تمام سال خود را گزارش می‌کند، سمت مدیرعاملی را برعهده بگیرد. او سازمانی کوچک‌تر از مدیرعامل فعلی جف جنت به ارث خواهد برد. از سال2016، این برند درمجموع حدود 170فروشگاه را تعطیل کرده است. درحالی‌که این برند، فروشگاه‌های بزرگ را می‌بندد، به معنای واقعی کلمه به کاهش حجم خود ادامه می‌دهد و قصد دارد 30مکان کوچک را تا پاییز2025 افتتاح کند.

 

 

مصائب نوین

درحالی‌که بازار لوازم خانگی خود را با رکود تطبیق می‌دهد، Wayfair اعلام کرد حدود 1650کارمند و 13درصد از نیروی کار خود را اخراج می‌کند. این برند در سه فصل اول سال2023 زیان خالص 564میلیون دلاری را با درآمد 8.9میلیارد دلاری گزارش کرد. در نامه‌ای به اعضای تیم Wayfair، مدیرعامل برند توضیح داد تیمش در طول سال‌های 2017 تا 2019 نظم و انضباط کارکنان کافی را اعمال نکرده است. در اواسط سال2022، برند مشهور بار دیگر در سطح بالایی قرار گرفت و از آن زمان تاکنون، تحت 2 تجدید ساختار شرکتی مهم قرار گرفته و درحال‌حاضر یک تجدید ساختار دیگر ضروری است.

بازنشانی خرده‌فروشی

سرعت فعلی رشد هزینه‌های خرده‌فروشی مصرف‌کننده لزوما پایدار نیست و این نشان می‌دهد رشد خرده‌فروشی 3.5درصدی در سال گذشته بعید به نظر می‌رسد در سال جاری میلادی محقق شود. به نظر می‌رسد بازار کار امسال بیشتر سرد شود که بر انتظارات مصرف‌کننده برای اشتغال و رشد دستمزد و تصمیم‌گیری‌های مربوط به هزینه‌ها تاثیر می‌گذارد. هزینه‌ها نسبت‌به درآمد فعلی افزایش یافته و حفظ سرعت رشد اخیر به‌طور فزاینده‌ای دشوار خواهد بود.

منبع: FORBES

تگها : پوشاک , خرده فروشی , فروشگاه , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , خرید آنلاین , تجارت الکترونیک , والمارت , فروشگاه‌های موادغذایی , برندهای بزرگ

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان