مرکزخرید کوه‌سر همچون الماس بر بام مشهد

مرکزخرید کوه‌سر همچون الماس بر بام مشهد
مرکزخرید کوه‌سر همچون الماس بر بام مشهد

کوه‌سرمال یکی از زیباترین مجتمع‌های تجاری و تفریحی ایران است که در شهر مشهد ساخته شده است. مجتمع تفریحی کوه‌سر، بنایی 3 طبقه دارد و از بام‌های مشهور مشهد است. معماری و طراحی این ساختمان به گونه‌ای بوده که مکان مناسبی برای استراحت و تفریح است. کوه‌سر به علت ارتفاع خود نسبت به سایر نقاط مشهد، دید و منظره بسیار عالی از شهر دارد، لذا به عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی مشهد به شمار می‌رود. در این باره با مدیرعامل مرکزخرید کوه‌سر گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از تحصیلات و سوابق شغلی‌تان برای ما بگویید.

امیرعلی ایزدی، مدیرعامل مرکزخرید کوه‌سر هستم. در سال٢٠١٥ پس از پایان دوره MBA در دانشگاه لینکن انگلستان، تصمیم به بازگشت به ایران و کار در کنار خانواده گرفتم؛ البته این تصمیم راحتی برای من که از کودکی در این کشور بزرگ شده بودم، نبود ولی من همواره به این موضوع عقیده داشته‌ام که خاورمیانه و به‌خصوص کشور عزیزمان ایران بهترین فرصت برای کار و سرمایه‌گذاری می‌تواند باشد. امروز بعد از ۱۰سال کار در حوزه گردشگری، نه‌تنها به این موضوع پایبند هستم، بلکه به این نتیجه رسیده‌ام که شهر مقدس مشهد، یکی از بهترین مکان‌ها در ایران برای سرمایه‌گذاری، به خصوص در رشته hospitality است.

در رابطه با مجموعه فعالیت‌های هلدینگ کوه‌سر کمی توضیح دهید.

شرکت هلدینگ کوه‌سر سرمایه‌گذار اصلی پروژه‌های کوه‌سر است که مالکیت اصلی آن در اختیار خانواده ایزدی بوده که این سرمایه‌گذاری را در زمین‌های اجدادی خود انجام داده‌اند. فاز اول این سرمایه‌گذاری مرکز تفریحی ورزشی سرگرمی مجتمع بزرگ کوه‌سر است. این مجموعه شامل بیلیارد و بولینگ، زمین تنیس، مرکز بازی‌های دیجیتال، پینت‌بال، آکادمی ورزشی، ۵کافی‌شاپ و ۲رستوران مجلل و تالارهاست. (قابل ذکر است که از این مکان کل شهر مقدس مشهد و حرم مطهر امام رضا(ع) قابل رؤیت است). فاز دوم همین مرکز خرید کوه‌سر بوده كه درحال‌حاضر در مرحله بهره‌برداری است. فاز سوم سرمایه‌گذاری شامل پارک آبی و استخرها خواهد بود که به‌زودی، به امید خدا کلنگ آن زده خواهد شد.

 

 

در رابطه با افتتاح بخش‌های مختلف کوه‌سرمال بفرمایید و اینکه چند واحد تجاری، اداری و خدماتی در آن فعالیت خواهند داشت؟

مرکزخرید کوه‌سر فاز دوم اجرايي شركت هلدينگ كوه‌سر، با 8هزار مترمربع عرصه و 220واحد و دارا بودن 12هزار مترمربع پارکینگ و دارای ۳ طبقه است. هریک از این طبقات به zone A و zone B تقسيم شده‌اند؛ Zone A يا برند زون قسمتي است كه مغازه‌هاي بزرگ‌تر قرار دارند. از مهم‌ترين مزيت‌هاي مركزخريد كوه‌سر، موقعيت جغرافيایي آن است: باتوجه‌به اينكه اين ساختمان زيبا روي كوه قرار گرفته، معماري آن طوري طراحي شده است كه تمام طبقات به‌عنوان طبقه همكف معرفي مي‌شوند. دسترسي و گيت ورودي از مجتمع فرهنگ ورزشي از ديگر امتيازات اين مركزخريد است. ميانگين ورودي به مركز تفريحي در هر شبانه‌روز حدودا هزار نفر بوده كه اين بدان معناست كه در طول شبانه‌روز پتانسيل ورود حداقل هزار نفر به اين مركزخريد وجود دارد. فقدان امکانات ورزشی و تفريحي مناسب در شهرک‌های مجاور (نیروی هوایی، آب و برق، چهارچشمه، نه دره، رضاشهر و … ) و دسترسی‌های متنوع اين مركز‌خريد از قسمت‌هاي مختلف شهر از ديگر ويژگي‌هاي مهم اين مركز خريد هستند. باتوجه‌به قرار داشتن زمین کوه‌سر در مسیر خط هوایی، طراحی انجام‌شده به‌نحوی صورت گرفته که نمای بالای مجموعه به‌طور کامل از داخل هواپیما قابل رویت باشد و باعث کشش مسافران و همچنین زیباسازی نمای هوایی منطقه شود.

به نظر شما درحال‌حاضر روند رشد و توسعه مراکزخرید در ایران با چه موانعی رو‌به‌رو است و نیمه دوم سال 1402 را برای مراکزخرید چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

در بررسی مراکزخرید مانند هر سرمایه‌گذاری دیگری باید هم به فرصت‌ها و هم موانع اشاره کرد. البته هر مرکزخرید باتوجه‌به موقعیت ویژه خود می‌تواند فرصت‌ها و موانع منحصربه‌فردی داشته باشد. اما اگر بخواهیم به مشکل به‌صورت کلی نگاه کنیم، وجود online shopping یکی از بزرگ‌ترین تهدیدها به شمار می‌رود. امروزه بسیاری از مردم، به‌خصوص نسل جدید برای صرفه‌جویی در وقت و بسیاری از مسائل دیگر ترجیح می‌دهند خرید خود را به‌صورت آنلاین انجام بدهند. این موضوع نه‌تنها در ایران بلکه در تمام دنیا به یک معضل تبدیل شده است؛ البته به نظر اینجانب هر تهدیدی یک فرصت به حساب می‌آید. به همین دلیل در مرکزخرید کوه‌سر به موضوع اینفلوئنسرها به‌صورت ویژه و خاص توجه شده است. به این صورت که در یک طبقه خاص، قسمتی اختصاص داده شده است به معروف‌ترین اینفلوئنسرهای مشهد در حوزه‌های مختلف. این موضوع که شاید برای اولین‌بار در مشهد اتفاق می‌افتد پیوند خاصی بین نسل جوان که به خرید آنلاین علاقه بیشتری دارند و مرکزخرید کوه‌سر ایجاد خواهد کرد.

از نظر شما آیا برندهای ایرانی توانسته‌اند نیازهای اهالی مشهد را برطرف کرده و نظر مشتریان شمال‌شرق ایران را جلب کنند؟ برای موفقیت بیشتر برندهای ایرانی چه توصیه‌ای دارید؟

این هم سوال بسیار جالبی است که همچنان در دانشگاه‌های مختلف جهان در مورد آن بحث می‌شود. سیاست دولت ایران در حوزه حمایت از برندهای داخلی (اگرچه مخالفانی دارد) باعث شکوفایی هر چه بیشتر برندهای داخلی شده است. اما این موضوع تازه در کشور ما اتفاق افتاده است و این برندها راه طولانی تا برآورده کردن سلیقه مشتریان دارند. به‌ویژه که در دنیای دیجیتال امروز مشتریان توانایی مقایسه قیمت‌های برندها را دارند. به نظرم مرحله اول به‌خوبی پیش رفته است اما مرحله بعدی که ارتقای کیفیت و توانایی در رقابت با برندهای خارجی (یا حداقل آسیایی) هست بسیار مهم‌تر است. اگر سیاستمداران ما به مدل کشور چین در این زمینه دقت کنند می‌تواند راهنمای خوبی برای آنها باشد. قدم اول حمایت دولت است، اما این حمایت باید مشروط باشد، اگرنه ماجرای ایران‌خودرو تکرار خواهد شد.

از نظر شما پنج مرکزخرید برتر مشهد کدام‌اند و دلیل شما برای این انتخاب چیست؟

از نظر من، ساخت و راه‌اندازی مرکز‌خرید یکی از سخت‌ترین نوع سرمایه‌گذاری است و با وجود تحریم‌ها و تبلیغات ناعادلانه باید دست کسانی را که در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند به گرمی فشرد؛ بنابراین از شما اجازه می‌خواهم که به این سوال جواب ندهم و به جای آن، یک دست‌مریزاد به تمام همکاران خود در این حوزه بگویم. امیدوارم دولت و شهرداری‌ها هم به مشکلات این حوزه واقف باشند و به کمک تمام سرمایه‌گذاران در کشور عزیزمان بیایند.

 

 

به نظر شما نقش مدیر مرکزخرید در موفقیت آن مجموعه و جذب مخاطبان بیشتر چقدر می‌تواند حیاتی باشد؟

 دلایل بسيار زیادی در موفقیت یک مرکزخرید موثر هستند و البته مدیر مرکزخرید یکی از مهم‌ترین فاکتورهاست. مدیر مرکزخرید باید دارای روابط‌عمومی عالی باشد، درعین‌حال به حوزه hospitality، معماری، حسابداری هم آگاهی داشته باشد که تلفیقی از مدیریت در حوزه‌های مختلف است. البته یکی از مهم‌ترین خصوصیت‌ها برای هر مدیری، توانایی در مدیریت بحران (crisis management) و همچنین انعطاف‌پذیری است. در دنیای امروز که هر لحظه در حال تغییر و تحول هستیم، هر لحظه باید آمادگی داشت که مدیریت را با شرایط به‌روز کرد و این احتیاج به خلاقیت خاصی دارد. با توجه به اینکه مرکزخرید کوه‌سر، مرحله دوم سرمایه‌گذاری در هلدینگ کوه‌سر است، بسیاری از این مسائل مدیریتی در مرکزخرید کوه‌سر حل‌شده هستند. مجتمع بزرگ کوه‌سر، به‌صورت میانگین روزانه پذیرای حداقل هزار نفر است و مدیران به‌خوبی از عهده این مهم برآمده‌اند؛ بنابراین به‌عنوان مدیرعامل مرکزخرید کوه‌سر، من به‌صورت هفتگی جلساتی بین مدیران مرکزخرید و مجتمع تفریح کوه‌سر برگزار می‌کنم تا تجربیات مدیران هر دو قسمت ‌هم‌افزایی شده و سبب ارتقای بیشتر خدمات به مشتریان عزیز شود.

در سال‌های فعالیت خود با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

فعالیت در این حوزه با مشکلات بسیاری رو‌به‌رو است. کمبود نیروی انسانی مجرب در این حوزه یکی از مهم‌ترین مشکلات است. در کشورهای مختلف سرمایه‌گذاران از تجربه مدیران در حوزه‌های مختلف استفاده می‌کنند اما در کشور ما متاسفانه این توانایی هنوز به وجود نیامده است. نبود برندهای خارجی که باعث شده است اکثر مراکزخرید متنوع و متفاوت از همدیگر نباشند. عدم حمایت دولت و شهرداری‌ها از سرمایه‌گذاری داخلی، تنها تعداد کمی از مشکلات ما هستند.

چنانچه مطلب قابل ذکر دیگری باقی مانده بفرمایید.

 امیدوارم با كمك شما و تیم حرفه‌ای‌تان مراكزخريد ايران بتوانند با بهترين مراكزخريد دنيا رقابت كنند. تنها حرف باقیمانده، تشکر از پدرم، حاج جواد ایزدی است که سرمایه‌گذار اصلی شرکت هلدینگ کوه‌سر است و همواره مشوق و الگوی من در زندگی و کار بوده و هست.

تگها : خرده فروشی , مراکزخرید , سرمایه گذاری , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , مجتمع های تجاری , مجتمع تفریحی , مرکزخرید کوهسر

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان