گفت‌وگو با سیدحامد قنادپور، موسس و مدیرعامل شرکت «تارا»

گفت‌وگو با سیدحامد قنادپور، موسس و مدیرعامل شرکت «تارا»
گفت‌وگو با سیدحامد قنادپور، موسس و مدیرعامل شرکت «تارا»

تارا؛ یک دوستیِ با اعتبار

تارا امکان خرید اعتباری از گسترده‌ترین شبکه‌ فروشگاهی و مراکز خدماتی در بیش از ۴۵۰۰ نقطه در سراسر کشور را هم به صورت حضوری و هم آنلاین فراهم کرده تا کاربران با آسودگی تجربه‌ خرید اعتباری داشته و هزینه آن را در ماه‌های بعد، بدون هیچ‌گونه کارمزد پرداخت کنند.در این شماره با مدیرعامل این شرکت در رابطه با این اپلیکیشن گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

لطفا خودتان را معرفی کنید و در مورد تحصیلات و سوابق فعالیت‌تان در این صنعت برای مخاطبان ماهنامه «تجارت طلایی» توضیح بدهید.

  سیدحامد قنادپور، لیسانس مهندسی کامپیوتر از دانشگاه پلی‌تکنیک تهران، فوق‌لیسانس مهندسی IT و دکترای مدیریت IT از دانشگاه بهشتی هستم. بیش از ۲۰سال سابقه فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و خصوصا فناوری‌های مالی داشته‌‌ام و ازجمله آن موسس و مدیرعامل شرکت «ارتباط فردا» و موسس و رئیس هیات‌مدیره شرکت‌های همراه کارت، فینووا، فینوتک و … بوده‌ام و درحال‌حاضر شرکت تارا را راه‌اندازی کرده و مدیرعامل این شرکت هستم.

از ایده شکل‌گیری تارا برای ما بگویید.

سال ۱۳۹۹ به‌دنبال فلسفه بنیادین زندگی‌ام بودم و تصمیم داشتم کسب‌وکاری برای افزایش رفاه مالی مردم داشته باشم. در آن زمان، مدل‌های پرداخت اعتباری، به‌ویژه مدل BNPL‌ در دنیا درحال ترند شدن بود و این با باورها و آرمان‌های ذهنی من برای ارائه سرویس‌های بانکی به عموم مردم منطبق بود. برای همین در مجموعه گروه صنعتی گلرنگ، تارا را استارت زدیم. گلرنگ با دراختیارداشتن بخش‌های کاملی از زنجیره تامین و شبکه بسیار متنوع فروشگاهی-کالایی بستر بسیار مناسبی برای توسعه و پایه‌گذاری این ایده بود.

متاسفانه این ۲-۳ سال اخیر با کاهش قدرت خرید مردم، نیازها تفاوت چشمگیری داشته است اما آرمان و هدف ما در تارا، وارد کردن موضوع «اعتبار» به جریان زندگی مردم بود. حتما در جریان هستید که اعتبار سال‌هاست در همه جای دنیا در حال استفاده شدن است اما در ایران هنوز مفهوم تازه‌ای است.

 

 

 

برای کاربران سازمانی و اعتبار خرد تارا که عموم مردم هستند، تفاوت دارد. کاربران سازمانی ما از کارمندان سازمان‌های طرف قرارداد ما هستند که به اعتبار سازمان‌شان و به پشتوانه آنها، فقط با نصب اپ تارا، اعتبارشان را رویت می‌کنند و می‌توانند از ۵۳۰۰فروشگاه ما در سراسر کشور، اعتباری خرید کنند.

برای عموم مردم هم، دریافت اعتبار کمتر از ۲۰دقیقه طول می‌کشد. احراز هویت و اعتبارسنجی، مهم‌ترین مرحله است. این افراد هم تا ۵میلیون تومان می‌توانند از تارا اعتبار بگیرند، از فروشگاه‌های ما خرید کنند و در دو قسط بازپرداخت کنند.

هدف شما از پایه‌گذاری این اپلیکیشن چیست؟

به جریان انداختن سبک زندگی و اقتصاد «اعتباری» که سال‌هاست در همه جهان در جریان است و می‌تواند برای مردم ایران هم مورد استفاده قرار گیرد و به چرخیدن چرخ زندگی آنها کمکی کند.

به نظر شما چند درصد از جامعه هدف شما درحال‌حاضر جزو مشتریان شما هستند؟

به همان اندازه که مستر کارت و ویزا کارت در جهان، کاربر و مخاطب دارد. آیا کسی را در اروپا و آمریکا سراغ دارید که از این سرویس‌‌ها استفاده نکند؟ به همان اندازه این فرصت برای مدل‌های اعتباری به‌ویژه مدل اعتباری تارا که بدون سود و کارمزد است، مهیاست. اما این یک فرهنگ است. به یک فرهنگ‌سازی نیازی دارد. تصور عموم از سبک زندگی اعتباری، زندگی قسطی است و فرهنگ ایرانی آن را مذموم می‌داند اما این جریان به افزایش قدرت خرید مشتری کمک کرده و یک جریان سالم پول را در جامعه ایجاد می‌کند.

از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که در سال‌های فعالیت خود در این صنعت داشته‌اید برای ما بگویید.

به‌هرحال فعالیت در بخش خصوصی و راه‌اندازی کسب‌وکار پر از چالش است؛ از چالش‌های برگرفته از محیط کلان گرفته تا چالش‌های نیروی انسانی. در حوزه‌های فناوری و نوآوری، این چالش‌ها دوچندان می‌شوند. چالش‌های رگولاتوری، عدم ثبات شرایط اجتماعی، تغییرات فناوری و شاید مهم‌ترین آن در فضای فناوری، چالش‌های سرمایه‌های انسانی و فرهنگ سازمانی.

مزیت رقابتی شرکت تارا نسبت به سایرین چیست؟

شبکه‌ فروشگاهی گسترده و متنوع، تعداد قابل توجه کاربران سازمانی -نزدیک به ۷میلیون کاربر- که هر فروشگاهی را برای پیوستن به تارا و جذب اعتبار خرید این مشتریان ترغیب می‌کند و همین‌طور بیزنس مدل اعتبار خُرد ما. برای استفاده از اعتبار BNPL تارا نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست. شما با جیب خالی می‌توانید از تارا اعتبار بگیرید، از فروشگاه‌های ما خرید کنید و از یک‌ماه بعد آن را قسطی برگردانید. می‌توانید تصور کنید این چه مزیت رقابتی می‌تواند باشد و چقدر می‌تواند گره از مشکلات زندگی مردم باز کند! حالا به همین گروه از مردم که به‌سرعت در حال معرفی تارا به یکدیگر هستند، شما امکان خرید از بهترین‌ و معتبرترین فروشگاه‌های ایران را می‌دهید. از دیجی‌کالا، افق کورش، هایپرمی بگیرید تا طلافروشی‌های مثل ساعتچی و کیا گالری تا ارائه‌دهندگان خدمات مسافرتی و استاد کار و بهترین برندهای پوشاک ایران در تارا جمع شده‌اند و به کاربران دارای اعتبار آن، کالا و خدمات می‌فروشند.

چشم‌انداز شما از توسعه این اپلیکیشن در 5سال آینده چیست؟

با افزایش آگاهی از این سرویس که به‌تازگی آن را استارت زده‌ایم، توقع گسترش سریع آن در تمام ایران را داریم. چنانکه میزان معرفی تارا به دیگران توسط کاربران فعلی، باعث تعجب خود ما شده است. توقع رشد سریعی را داریم ولی باید روی کیفیت خدمات خودمان، بهبود زیرساخت‌ها و تنوع سرویس‌ها کار کنیم. همان‌طور که احتمالا بدانید، تارا دارای یک سرویس کیف پول با ویژگی «بازگشت وجه» است که ظرفیت بسیار خوبی برای رشد و توسعه دارد. کارها و ایده‌های زیادی داریم که امیدواریم جمیع شرایط، به‌ویژه شرایط عمومی جامعه و اقتصاد، روند بهبودی را طی کند تا همه با حال بهتری مسیر را ادامه بدهیم. دوست داریم مردم با درک عمیقی از مفهوم «خرید اعتباری» تارا را انتخاب کنند. ما به‌دنبال افزایش قدرت خرید مردم و در ادامه آن افزایش رفاه جامعه هستیم.

اگر عملکرد شایان‌‌توجهی از شرکت «تارا» وجود دارد که تابه‌حال آنطور که باید به آن توجه نشده است، بفرمایید.

 از دو جنبه می‌توانیم به این موضوع نگاه کنیم؛ یکی افزایش فروش برای همکاران تجاری و پذیرندگان ماست که باتوجه‌به بازاری که داریم بعضا تا ۷۰-۸۰درصد افزایش فروش برای‌شان داشته‌ایم.

جنبه مهم‌تر، افزایش رفاه مالی در جامعه (خصوصا قشر متوسط)‌ و همچنین فرهنگ‌سازی و بهبود سبک زندگی مردم است که امیدواریم در این راه هرچه سریع‌تر به نتایج مطلوب برسیم.

تگها : اقتصاد , خرده فروشی , فروشگاه , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , توسعه , قدرت خرید

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان