گفت‌وگو با علیرضا کافی موسس و مدیرعامل گروه تولیدی مخمصه

گفت‌وگو با علیرضا کافی موسس و مدیرعامل گروه تولیدی مخمصه
گفت‌وگو با علیرضا کافی موسس و مدیرعامل گروه تولیدی مخمصه

بازی عوض شده!

مجتمع‌های تجاری همیشه به‌دنبال جذب نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها هستند. اما احداث سینما و کافه‌رستوران تنها راه رسیدن به جذب این جامعه هدف نیست! فرض کنیم که جوانان دو ساعت از زمان خود را به نشستن و تماشای یک فیلم در سینما یا نشستن در کافه و رستوران گذراندند! این موارد چه جذابیتی برای حضور مداوم این افراد دارد؟ چه چیز به آنها اضافه می‌شود؟ چه حجم انرژی از آنها تخلیه می‌شود؟ در این شماره با علیرضا کافی، موسس و مدیرعامل گروه تولیدی مخمصه در این رابطه گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که  در ادامه به آن می‌پردازیم.

در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید و از سوابق فعالیت در این حوزه برای مخاطبان ما بگویید؟

علیرضا کافی هستم، صاحب‌امتیاز برند، موسس و مدیرعامل گروه مخمصه از سال97 تاکنون. مبتکر اولین اتاق فرار هوشمند و اولین سافاری فرار در ایران، اولین اتاق مافیای دیجیتال، اولین اتاق قصه چندبعدی کودک در ایران یا شاید در جهان هستم. طراحی، مدیریت یا بهره‌برداری بیش از 20اتاق فرار، خانه بازی، لیزرتگ و اتاق مافیای هوشمند در ایران را هم تا امروز در رزومه خودم دارم. حدود دو سال سرپرست کمیته بازی‌های فکری کرج و حدود یک سال است که افتخار دارم رئیس کمیته بازی‌های فکری هیات ورزش‌های همگانی استان البرز هستم.

 

 

چطور در 5سال مخمصه به این نقطه رسید؟ رمز موفقیت شما چیست؟

یک‌سال پس از شروع فعالیت مخمصه، همه‌گیری کرونا به مدت دو سال و بعد از آن شرایط پرفرازونشیب اقتصاد و جامعه، عملا به‌طور پراکنده 2 الی 3سال از این 5سال را بلاتکلیف، متوقف، بدون سود و بلااستفاده و ادامه کار را غیرممکن کرده بود. همدلی اعضای تیم مخمصه باعث امید و قوت‌قلبی بود که این گروه تمام این مشکلات را پشت سر گذاشت و امروز به این جایگاه رسیده است که جا دارد از زحمات تک‌تک این عزیزان که به خانواده من تبدیل شده‌اند تشکر کنم. بی‌شک اگر مشکلاتی از این قبیل نبود، امروز مخمصه در جایگاه درخشان‌تری بود.

چگونه ایده شکل‌گیری گروه تولیدی «مخمصه» به ذهنتان رسید؟

من از کودکی عاشق دو چیز بودم! یکی خلبان شدن و دوم بازی‌های گروهی و دسته‌جمعی!!! همیشه در جمع دوستان شروع‌کننده یک بازی گروهی بودم و همه را به بازی کردن دعوت می‌کردم. سال‌92 خلبان شدم و سال‌97 بود که به‌طور اتفاقی با اتاق فرار آشنا شدم. در آن سال‌ها عده بسیار کمی با اتاق فرار آشنایی داشتند و شاید کمتر از 100اتاق فرار در کل ایران وجود داشت که همه آنها برای حل معماهایشان از قفل‌های مکانیکی یا موجود در بازار استفاده می‌کردند. احساس کردم این صنعت پتانسیل بسیاری دارد و من با نوآوری اتاق فرار بدون قفل، با معماهای سنسوری و هوشمند می‌توانم تحولی در این صنعت ایجاد کرده و سهم خوبی را از این بازار دریافت کنم. بعد از گذشت مدت کوتاهی سفارشات زیادی برای طراحی و ساخت این نوع بازی‌ها به بنده داده شد و گروه تولیدی مخمصه شکل گرفت.

و فکر می‌کنم خدا را شکر به اصل آرمان‌ها و اهداف کودکی‌ام رسیده باشم!!

 

 

به عنوان فردی که با نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها سر‌وکار دارید، نیاز آنها را در چه می‌بینید؟

تفریح و سرگرمی و در یک کلمه (بازی) یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها و نیازهای انسان در تمام جوامع بشری محسوب می‌شود. به نظر من، امروزه بازی عوض شده! نوجوانان و جوان‌های ما به‌دنبال هیجان می‌گردند. مدت زمانی بازی‌های کامپیوتری و گوشی‌های همراه، تک‌فرزندی‌، زندگی آپارتمان‌نشینی، کمبود فضاهای تفریح و سرگرمی و به‌ویژه قرنطینه‌های پیاپی در زمان همه‌گیری بیماری کرونا فعالیت جامعه ما را به حداقل ممکن رسانده است؛ بنا‌بر‌این یکی از اصلی‌ترین نیازهای جامعه امروزی ما بازی‌های گروهی، فکری، پرهیجان و پر‌تحرک است. امروزه علت پرطرفدار بودن بازی‌های اتاق فرار، مافیا و‌... که آوازه این بازی‌ها تمام کشور را گرفته و شما بارها و بارها اسم آن را شنیده‌اید، احساس نیاز جوانان به انجام بازی‌هایی از این جنس است.

چه پیشنهادی برای مخاطبان ماهنامه تجارت طلایی دارید؟

بازی‌های دورهمی و گروهی را جدی بگیرید! چه در خانه و چه در اجتماع برای ایجاد نشاط، تمرکز و خلاقیت، جلوگیری از افسردگی، کاهش استرس، افزایش اعتماد‌به‌نفس، رفع خستگی، افزایش روابط اجتماعی، کاهش اعتیاد، آموزش و...  به بازی‌های فکری‌، تحرکی و گروهی اهمیت بدهید. مجتمع‌های تجاری همیشه به‌دنبال جذب نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها هستند. اما احداث سینما و کافه‌رستوران تنها راه رسیدن به جذب این جامعه هدف نیست! فرض کنیم که جوانان دو ساعت از زمان خود را به نشستن و تماشای یک فیلم در سینما یا نشستن در کافه و رستوران گذراندند! این موارد چه جذابیتی برای حضور مداوم این افراد دارد؟ چه چیز به آنها اضافه می‌شود؟ چه حجم انرژی از آنها تخلیه می‌شود؟ به نظر من، سرمایه‌گذاران صنعت تفریح و سرگرمی علاوه‌بر دریافت سود بالا و قابل‌توجه این صنعت، به رشد و پویایی یک جامعه کمک قابل‌توجهی می‌کنند. نمی‌گویم با ما کار کنید یا از ما خرید کنید! فقط سرمایه‌گذاری در هر زمینه‌ای که این ویژگی‌ها را دارد جدی بگیرید.

درحال‌حاضر تولید چه وسیله‌هایی بر عهده خودتان است؟

اتاق فرار هوشمند، سافاری فرار هوشمند، کلبه‌های وحشت هوشمند، اتاق مافیا دیجیتال و هوشمند، اتاق مشبک یا گرید روم، اتاق قصه چند‌بعدی کودک‌، هولوگرام‌های سه‌بعدی در ابعاد مختلف تا انداره هولوگرام‌های انسانی و برخی دیگر از ملزومات تفریح و سرگرمی با افتخار تماما طراحی و تولیدشده ازسوی تیم توانمند مخمصه است.

آیا می‌توانیم در بخش تولید به این شکوفایی برسیم که مدعی باشیم تا چندین سال آینده در این حوزه از واردات محصولات بی‌نیاز خواهیم شد؟

نه‌تنها از واردات بی‌نیاز خواهیم شد، بلکه می‌توانیم صادر کنیم. اما به شرطی که به موارد و جزئیات ریزبینانه نگاه کنیم. اگر یک تولید‌کننده ایرانی بخواهد، می‌تواند محصولاتی تولید کند که در جهان بی‌رقیب باشد. مهندسان الکترونیک، مکانیک، طراحان خلاق و خوش‌ذوق در این مملکت کم نیستند. فقط به مدیریت صحیح‌، بررسی نیاز مشتری، دقت به جزئیات و درنهایت شجاعت نیاز دارند.

 

 

آیا شما و همکاران‌تان توانسته‌اید به تمام نیازهای فعالان بخش‌های مختلف این صنعت پاسخ دهید؟

ما نمی‌توانیم به این سوال پاسخ بدهیم و قضاوت این موضوع با همکاران و مردم است! اما نظرسنجی موثق بیش از 50هزار مخاطب، طراحی و اجرای آیتم مخمصه (اتاق فرار) برنامه ریلیتی‌شو محبوب «چیدمانه» به کارگردانی آقای ایرج طایفه و تهیه‌کنندگی آقای سیدجواد هاشمی که از شبکه‌های نمایش خانگی نماوا، روبیکا، تماشاخانه و... پخش شد، طراحی و ساخت 450متر سافاری فرار در بزرگ‌ترین مجموعه تفریحی خاورمیانه یعنی گهرپارک سیرجان، طراحی اتاق فرار دهکده بزرگ گردشگری دکتر خاکی لاهیجان و ... که مشخصا کارفرماهای خوش‌سلیقه، سخت‌پسند، اهل تحقیق و حساسی دارند، نمونه‌هایی از پروژه‌های بزرگی هستند که شاید اعتمادشان به مخمصه و استعلام میزان رضایتشان بتواند قضاوت را در پاسخ سوال شما آسان‌تر کند.

مزیت رقابتی خود را با دیگر شرکت‌های مربوطه در چه می‌بینید؟

حاشیه سود بالای خریداران و سرمایه‌گذاران، سفر نمایندگان مخمصه و بازدیدهای میدانی از محصولات و نمایشگاه‌های بین‌المللی در کشور‌های مختلف، مطالعه و بررسی وضعیت کیفی فعالیت این صنعت در سطح جهانی، خلاقیت، نوآوری، ابتکار، ریز‌بین بودن در جزئیات و از همه مهم‌تر، خوش‌قولی!!!

از برنامه توسعه 5ساله آینده خود برای‌ ما بگویید.

تاسیس حداقل یک باشگاه بازی فکری و مجموعه تفریحی بزرگسالان در هر شهر ایران با بستری امن، سالم و خانوادگی و با هدف تحرک و پویایی نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها، بزرگ‌ترین هدف مجموعه مخمصه است؛ ازاین‌رو شناساندن محصولات و ابتکارات این گروه تولیدی به بازارهای داخلی و خارجی، تولید بیش از 10محصول مرتبط با این مهم در دستور‌کار برنامه توسعه 5سال آینده مخمصه قرار دارد.

و در آخر راه‌های ارتباطی با مخمصه چیست؟

گروه تولیدی مخمصه را در گوگل جستجو کنید. همکارانم همیشه با کمال میل و احترام آماده پاسخگویی و مشاوره به هموطنانمان هستند.

تگها : ماهنامه تجارت طلایی , مجتمع های تجاری , رقابت , خلاقیت , نوآوری , تفریح و سرگرمی , گروه مخمصه , اتاق فرار هوشمند

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان