گفت و گوی ماهنامه تجارت طلایی با مدیرعامل «معین مال»

گفت و گوی ماهنامه تجارت طلایی با مدیرعامل «معین مال»
گفت و گوی ماهنامه تجارت طلایی با مدیرعامل «معین مال»

در ۵ سال آینده به یک مرجع خرید در غرب تهران تبدیل خواهیم شد

معین مال، یکی از مراکزخرید غرب تهران است که به‌خاطر موقعیت جغرافیایی و حضور در نزدیکی قلب شهر، محبوبیت زیادی بین مشتریان و بازدیدکنندگان دارد. با اقدامات موثر تیم مدیریتی مجموعه، روزبه‌روز بر میزان محبوییت و جذابیت معین‌مال افزوده می‌شود. تجارت طلایی در گفت‌و‌گویی اختصاصی با حمیدرضا زاهدین، مدیر مجموعه معین‌مال، رازهای این پیشرفت و محبوبیت را جویا شده است.

 

 

در ابتدا خودتان را معرفی کنید و از تحصیلات و سوابق شغلی‌تان برای ما بگویید.

حمیدرضا زاهدین متولد 1354 در تهران هستم. در رشته دندانپزشکی دانشگاه VUB بروکسل درحال تحصیل هستم. سوابق شغلی من شامل مدیریت مجتمع معین مال در 1402، مدیریت مجموعه رستوران‌های هزاردستان، نایب‌رئیسی هیئت‌مدیره مجتمع معین‌مال1396، موسس و صاحب شرکت M&co در حوزه حمل‌ونقل و مارکتینگ 2007 تا 2015، ناظر کیفی و مدیر تولید شرکت Atlas Copco بلژیک 2001 تا 2007 و ناظر فنی شرکت Decevninck بلژیک 1999 تا 2001 است.

معین‌مال در چه سالی افتتاح شد و درحال‌حاضر چند واحد تجاری، اداری و خدماتی در آن فعالیت دارند؟

مجتمع معین‌مال در سال1395 با وسعت 68هزار مترمربع که شامل 11طبقه اداری، چهار طبقه تجاری و پنج طبقه پارکینگ اختصاصی است، افتتاح شده و دارای حدود 150واحد تجاری ازجمله هایپرمارکت، پردیس سینمایی، اتاق بازی کودکان، چندین واحد فرهنگی و اصناف مختلف تجاری است. در طبقه زیر همکف، هایپرمارکتی با وسعت 2500متر و برندهای LRC  و Forg و موژان و در طبقه همکف نیز واحدهای مختلف تجاری، در طبقه اول، برندهای بادی‌اسپینر، اسپرینگ‌کات، گاندو، دیوید جونز، تعطیلات، RCJ و شهر کتاب فاخر کتابِ ‌مان و در طبقه دوم، فودکورت مجلل مجموعه با تراس وسیع و بی‌نظیر و پردیس سینمایی با همکاری مجموعه سینماتیکت مشغول به کار هستند. کلیه واحدهای اداری در اختیار شرکت کاله است که همکاری نزدیکی با قسمت تجاری دارند.

 

 

به نظر شما درحال‌حاضر روند رشد و توسعه مراکزخرید در ایران با چه موانعی رو‌به‌رو است و ماه‌های باقی‌مانده از سال 1402 را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

در طول دو دهه اخیر خصوصا در شهر تهران با انفجار افتتاح مجتمع‌های تجاری روبه‌رو شدیم که متاسفانه بعضا بدون تفکر تجاری و فرهنگی و فقط با اهداف اقتصادی بنا شده‌اند که در ابتدا با استقبال بی‌نظیر مشتریان روبه‌رو شدند اما در ادامه، با توجه به رشد بی‌رویه و بی‌برنامه مجتمع‌های تجاری و در این بین شیوع اپیدمی کرونا، ضربه مهلکی به این تجارت و شیوه خرید وارد شد و سلیقه عموم به سمت خریدهای آنلاین سوق پیدا کرد و مجتمع های تجاری مجبور به شروعی دوباره با تفکراتی نوین و حرفه‌ای شده‌اند. باتوجه‌به اینکه اقتصاد ایران تحت‌تاثیر فاکتورهای متفاوتی قرار دارد، نیمه دوم سال1402 بسیار مهم و حیاتی برای بقای بسیاری از واحدها و اصناف تجاری است و به همین دلیل اکثر مجتمع‌ها با حضور فعال در تبلیغات و جذب مشتری امید به رونق اقتصادی و افزایش گردش مالی دارند.

برای دوره مدیریت خود چه اهدافی برای پیشرفت بیشتر معین‌مال در نظر گرفته‌اید؟

هدف اصلی من برای معین‌مال در ابتدا، شناساندن مجتمع به مشتریان و به تبع آن، افزایش تردد و رونق بیشتر مجموعه با ارائه سرویس‌های بهتر و فراهم کردن فضایی مطبوع برای ایجاد یک حس خوب برای بازدیدکنندگان است. به نظر من، هر مجتمعی که در ذهن بازدیدکنندگان یک حس خوب ایجاد کند و مراجعه‌کننده با ذهنیت یک روز خوب در آن به منزل برگردد، مرکزخرید موفقی خواهد بود. به همین دلیل بیشتر تمرکز خود را در فراهم کردن رفاه حال مشتریان و ارائه سرویس‌های بهتر و بیشتر گذاشته‌ایم.

 

 

طبق بررسی‌های خودتان چه کم و کاستی‌هایی در این مرکزخرید وجود داشته است؟

از نظر من، بیشترین کاستی مجموعه معین‌مال عدم تبلیغات موثر و شناخت کافی عموم مردم از این مجتمع است. اگر در شعاع 2 یا 3کیلومتری معین‌مال فردی اسم این مجموعه را هنوز نشنیده باشد، این قطعا از کاستی و کاهلی ما در شناساندن و معرفی این مجتمع بوده و به امید خدا سعی در برطرف کردن این مشکل داریم.

به نظر شما، نقش مدیر مرکزخرید در موفقیت یک مرکزخرید و جذب مخاطبان بیشتر تا چه اندازه حیاتی است؟

مرکزخرید مثل یک کشتی است و مدیر مجموعه سکاندار هدایت این کشتی که نقشی حیاتی و حساس را ایفا می‌کند که بعضا با یک تصمیم کوچک و به‌ظاهر بی‌اهمیت ممکن است این کشتی را به‌طور کل از مسیر خود منحرف کند. صدالبته لازم به ذکر است که داشتن مشاوران و معاونان حاذق به فن از واجبات و فقدان آنها به‌راحتی باعث عدم موفقیت مدیر خواهد بود. اما باز هم تکرار می‌کنم که مدیر مجموعه نقش مهم و بسزایی در موفقیت یک مرکزخرید دارد.

از دیدگاه شما پیش‌نیازهای آموزشی، مطالعاتی یا عملیاتی یک فرد برای فعالیت در این صنعت و نهایتا کسب مسئولیت مدیریت کل یک مرکزخرید چیست و مدیران مراکزخرید در حین فعالیت به چه نوع آموزش‌ها و مهارت‌هایی برای افزایش دانش و بهره‌وری خود نیاز دارند؟

باتوجه‌به موقعیت و اهمیت یک مدیر در مرکزخرید، جدا از داشتن قابلیت‌های مدیریتی، باید در جهات مختلفی دارای آموزش‌ها و تجربیات بود. مدیر یک مرکزخرید در عین تسلط به امور اداری، باید یک تاجر موفق، یک مدیر روابط‌عمومی خوب و حتی یک فرمانده نظامی باشد. در یک مرکزخرید، ما مجموعه‌ای از تمام این کارها را به بهترین نحو باید انجام بدهیم و نتایج عدم اجرای دقیق هرکدام از این فاکتورها به‌سرعت و شدت مشهود و محسوس خواهد بود؛ فلذا مدیران مرکزخرید نیازمند به‌روزرسانی و آموزش درباره آخرین تحولات و تغییرات در ارتباط با مجتمع‌های تجاری هستند. این تجارت در دنیا لحظه به لحظه در حال پیشرفت و تحول است که یک مدیر موفق در این باب نیازمند به‌روزرسانی در این حوزه است.

از نظر شما، آیا برندهای ایرانی مستقر در مراکزخرید توانسته‌اند نیازهای اهالی غرب تهران را برطرف کرده و نظر مشتریان را جلب کنند؟ برای موفقیت بیشتر برندهای ایرانی چه توصیه‌ای دارید؟

در طول این چندسال که به‌طور فعال در کوران مسائل مجتمع‌های تجاری در ایران هستم، شاهد نوساناتی دراین‌باره بوده‌ایم. پس از خروج برندهای خارجی به‌طور رسمی از بازار ایران، شاهد آفت و معضلی به نام قاچاق کالا هستیم. درحال‌حاضر در ایران برندهای بسیار خوب لباس با تنوع و کیفیت عالی داریم که جدا با برندهای خارجی قابل رقابت هستند اما قاچاق کالا، چه از نظر تولید و چه از نظر فروش این برندها را دچار مشکل کرده و به مشتری سردرگمی در خرید القا می‌کند؛ برند معتبر داخلی با قیمت بالا و تنوع محدودتر، یا برند خارجی با احتمال تقلبی بودن و کیفیت پایین‌تر و ارزان‌تر.

 به نظر می‌آید حمایت از تولید و مبارزه با قاچاق بهترین کمک به برندهای ایرانی و باعث موفقیت بیشتر آنها خواهد بود.

 

 

از چشم‌انداز پنج سال آینده معین‌مال برای ما بگویید.

من در برنامه‌ها و افکار خودم، معین‌مال را در پنج سال آینده از یک مجتمع محلی، تبدیل شده به یک مرکزخرید مرجع در غرب تهران می‌بینم که چه از نظر تجاری و چه از نظر فرهنگی کل محدوده را تحت‌تاثیر قرار داده و اسباب تحول در بافت فکری منطقه شده است.

از چالش‌های پیش روی خود در سال‌های فعالیت‌تان برای ما مواردی را بازگو کنید.

این سخت‌ترین سوال این مصاحبه است! یک مجتمع تجاری یک موجود زنده است که روزها فعالیت می‌کند، شب‌ها استراحت می‌کند، مریض می‌شود، مهمان دارد، حالش خوب است و... . در طول حدود هفت سال حضور در هیئت‌مدیره مجتمع معین‌مال شاهد هیچ جلسه‌ای بدون چالش نبوده و ایمان دارم که در آینده نیز چنین خواهد بود. بزرگ‌ترین چالشی که پشت سر گذاشتیم قطعا دوره کرونا بوده که با تعطیلی و ورشکستگی واحدها و اصناف مختلفی همراه بود و البته این بحران را با همکاری و همدلی بهره‌برداران و هیئت‌مدیره توانستیم با حداقل صدمات پشت سر بگذاریم. اما چالش‌های پیش رو!؟ با‌توجه‌به اینکه یک مرکزخرید مانند یک پسربچه شلوغ غیرقابل پیش‌بینی است، فقط باید امیدوار بود که چالش‌های پیش رو مثل رکود اقتصادی، نیروی انسانی و غیره به فرصت‌ها تبدیل شوند.

تگها : خرده فروشی , مراکزخرید , کسب و کار , ماهنامه تجارت طلایی , برند , مجتمع های تجاری , موفقیت , مدیریت , تجاری , مشتری , معین مال , برندهای ایرانی

اخبار مشابه

رتبه: بد خوب
طراحی سایت: مهریاسان